söndag 7 januari 2007

Pannkakor

Planen för nya året är enkel; Jag tänkte lära mig mer om pannkakor. Varje söndag, eller så ofta det går, tänkte jag göra en brunch med pannkakor. Varje gång blir det ett nytt recept. Med avstamp i det trygga svenska genom Hemmets Kokbok och sedan färdas genom världen och receptböcker för att komma fram till…….

Tja, vem vet. Inget särskilt tror jag.

Om man nyårsdagen 2007 googlade ”pancakes” fick man knappt 10 miljoner träffar, överst hamnar Wikipedia. Där kan man läsa att pannkakor finns i många olika varianter, men att det går ut på att skeda eller hälla ut en smet i grunden bestående av ägg, mjölk och mjöl på en stekyta. Som nummer två kommer en receptsite med över 120 recept på olika pannkakor. Trea ligger en film på YouTube och fyra en kille (tror jag) i HongKong som har ett band som heter the pancakes. Har inte kommit med någon skiva än, men säljer T–shirts på nätet. På listan över favoritband kommer Cake på sjätte plats, kanske är hans eget band en naturlig utveckling. Trumpetrock med hockeykörer på kinesiska

Inga kommentarer: